Szukając odniesień do konfliktu interesów w polskim ustawodawstwie natrafiłem (dzięki ci Lexie) na prawo farmaceutyczne, a konkretnie art. 114 a i wydane na jego podstawie Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 24 sierpnia 2018 r. w sprawie oświadczeń o braku konfliktu interesów (obowiązuje od 29 sierpnia 2018 r.). Norma jest bardzo rozbudowana, zobaczmy sami:
Art. 114a.
[Zapobieganie wystąpieniu konfliktu interesów]
1. Główny Inspektor Farmaceutyczny, zastępca Głównego
Inspektora Farmaceutycznego, wojewódzki inspektor farmaceutyczny, zastępca
wojewódzkiego inspektora farmaceutycznego, inspektorzy farmaceutyczni,
inspektorzy do spraw wytwarzania Głównego Inspektoratu Farmaceutycznego,
inspektorzy do spraw obrotu hurtowego Głównego Inspektoratu Farmaceutycznego
oraz osoby wykonujące w Głównym Inspektoracie Farmaceutycznym lub wojewódzkim
inspektoracie farmaceutycznym czynności związane z nadzorem nad produktami
leczniczymi, substancjami czynnymi lub substancjami pomocniczymi nie mogą:
1) być członkami organów spółek handlowych lub
pełnomocnikami przedsiębiorców, którzy:
a) prowadzą działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania
lub importu produktu leczniczego, wytwarzania produktu leczniczego terapii
zaawansowanej - wyjątku szpitalnego, wytwarzania, importu lub dystrybucji
substancji czynnej, prowadzenia punktu aptecznego, apteki ogólnodostępnej,
apteki szpitalnej lub hurtowni farmaceutycznej, pośrednictwa w obrocie
produktami leczniczymi albo wystąpili z wnioskiem o wpis do odpowiedniego
rejestru, wydanie zezwolenia albo zgody w zakresie prowadzenia takiej
działalności,
b) prowadzą badanie kliniczne produktu leczniczego albo
wystąpili z wnioskiem o rozpoczęcie takiego badania, uzyskali pozwolenie na
dopuszczenie do obrotu produktu leczniczego albo wystąpili z wnioskiem o
wydanie takiego pozwolenia,
c) są wytwórcami wyrobów medycznych lub ich autoryzowanymi
przedstawicielami;
2) być wspólnikami lub partnerami spółki handlowej lub
stroną umowy spółki cywilnej prowadzącej działalność, o której mowa w pkt 1;
3) być członkami organów spółdzielni lub członkami organów
organizacji pozarządowych, o których mowa w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24
kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z
2019 r. poz. 688, 1570 i 2020 oraz z 2020 r. poz. 284), oraz podmiotów
wymienionych w art. 3 ust. 3 tej ustawy prowadzących działalność, o której mowa
w pkt 1;
4) posiadać akcji lub udziałów w spółkach handlowych
prowadzących działalność, o której mowa w pkt 1, oraz udziałów w spółdzielniach
prowadzących działalność, o której mowa w pkt 1;
5) posiadać jednostek uczestnictwa w funduszach
inwestycyjnych inwestujących wyłącznie w sektor farmaceutyczny posiadających
akcje lub udziały w spółkach handlowych wykonujących działalność, o której mowa
w pkt 1;
6) prowadzić działalności gospodarczej, o której mowa w pkt
1;
7) wykonywać zajęcia zarobkowego na podstawie umowy o pracę,
umowy zlecenia, umowy o dzieło lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej
z podmiotami, o których mowa w pkt 1-5;
8) pełnić funkcji w organach, o których mowa w art. 24 pkt
2, 4 i 5 oraz art. 34 pkt 2, 4 i 5 ustawy z dnia 19 kwietnia 1991 r. o izbach
aptekarskich.
2. Osoby, o których mowa w ust. 1, oraz biegli i eksperci, o
których mowa w art. 122d ust. 2, składają oświadczenie dotyczące okoliczności
określonych w ust. 1, zwane dalej "oświadczeniem o braku konfliktu
interesów".
3. Oświadczenie o braku konfliktu interesów oraz informacje,
o których mowa w ust. 6, są składane pod rygorem odpowiedzialności karnej za
składanie fałszywych oświadczeń na podstawie art. 233 § 6 ustawy z dnia 6
czerwca 1997 r. - Kodeks karny. Składający oświadczenie o braku konfliktu
interesów i informacje, o których mowa w ust. 6, jest obowiązany do zawarcia w
nich klauzuli następującej treści: "Jestem świadomy odpowiedzialności
karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.". Klauzula ta zastępuje
pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.
4. Oświadczenie o braku konfliktu interesów składają… (piszą
kto komu – przyp. KS)
5. Oświadczenie o braku konfliktu interesów zawiera… (piszą
co zawiera, nie ma zaskoczeń – przyp. KS):
6. Osoby, o których mowa w ust. 1, oraz biegli i eksperci, o
których mowa w art. 122d ust. 2, wraz z oświadczeniem o braku konfliktu
interesów podają:
1) znane im informacje, czy ich małżonkowie, krewni i
powinowaci do drugiego stopnia, osoby związane z nimi z tytułu przysposobienia,
opieki lub kurateli oraz osoby pozostające z nimi we wspólnym pożyciu spełniają
kryteria, o których mowa w ust. 1;
2) informacje o umowach o pracę i umowach cywilnoprawnych
zawartych z podmiotem, który według ich wiedzy prowadzi działalność
gospodarczą, o której mowa w ust. 1 pkt 1, albo wystąpił z wnioskiem o wpis w
odpowiednim rejestrze, wydanie zezwolenia, pozwolenia albo zgody w zakresie
prowadzenia takiej działalności w okresie poprzedzającym zatrudnienie lub
zawarcie umowy z Głównym Inspektoratem Farmaceutycznym lub wojewódzkim
inspektoratem farmaceutycznym, określając strony i wskazując, czy zakres zadań
obejmował wykonywanie czynności zarządczych lub związanych z rozwojem produktu.
7. Oświadczenie o braku konfliktu interesów oraz informacje,
o których mowa w ust. 6, składa się:
1) przed zawarciem umowy o pracę, zmianą stanowiska pracy
lub zawarciem umowy cywilnoprawnej;
2) corocznie do dnia 15 stycznia według stanu na dzień 31
grudnia roku poprzedniego, przy czym informacje, o których mowa w ust. 6 pkt 2,
podaje się jednorazowo przed objęciem stanowiska lub zawarciem umowy;
3) w terminie 14 dni od dnia powzięcia informacji o
okolicznościach, o których mowa w ust. 1 i ust. 6 pkt 1.
8. Naruszenie obowiązków, o których mowa w ust. 1-3, 5 i 6,
stanowi podstawę do odmowy nawiązania stosunku pracy, rozwiązania stosunku
pracy bez wypowiedzenia z winy pracownika, odmowy zawarcia lub wypowiedzenia
umowy zlecenia, umowy o dzieło lub innej umowy o podobnym charakterze,
odwołania ze stanowiska Głównego Inspektora Farmaceutycznego, zastępcy Głównego
Inspektora Farmaceutycznego, wojewódzkiego inspektora farmaceutycznego i
zastępcy wojewódzkiego inspektora farmaceutycznego.
9. Oświadczenia o braku konfliktu interesów składane przez
biegłych i ekspertów, o których mowa w art. 122d ust. 2, podlegają ocenie
właściwego organu, o którym mowa w ust. 4 pkt 2 lub 3, pod względem możliwości
wystąpienia w trakcie planowanej kontroli albo inspekcji okoliczności
wymienionych w ust. 1. W przypadku stwierdzenia konfliktu interesów biegły lub
ekspert nie uczestniczy w przeprowadzaniu kontroli albo inspekcji.
10. Informacje, o których mowa w ust. 6, podlegają ocenie
właściwego organu, o którym mowa w ust. 4, pod względem wystąpienia w
postępowaniu administracyjnym, kontroli lub inspekcji, w których uczestniczy
osoba składająca informacje, okoliczności wymienionych w ust. 1. W przypadku
stwierdzenia konfliktu interesów osoba składająca informacje, o których mowa w
ust. 6, podlega wyłączeniu z postępowania albo nie uczestniczy w
przeprowadzaniu kontroli albo inspekcji.
11. W Biuletynie Informacji Publicznej Głównego Inspektora
Farmaceutycznego zamieszcza się na formularzu dane pochodzące z oświadczenia o
braku konfliktu interesów i informacji, o których mowa w ust. 6 (…).
Ostatnia awantura ze środkami
ochronnymi z MZ i towarzyszące jej doniesienia prasowe mogłyby sugerować, że tematyka
konfliktu jest tam nieznana. A tu proszę, przepisy są. Tylko przecież to nie
dotyczy samego ministra, bo przepisy, jak czytamy dotyczą następującej
kategorii osób/ funkcji: Główny
Inspektor Farmaceutyczny, zastępca Głównego Inspektora Farmaceutycznego,
wojewódzki inspektor farmaceutyczny, zastępca wojewódzkiego inspektora
farmaceutycznego, inspektorzy farmaceutyczni, inspektorzy do spraw wytwarzania
Głównego Inspektoratu Farmaceutycznego, inspektorzy do spraw obrotu hurtowego
Głównego Inspektoratu Farmaceutycznego oraz osoby wykonujące w Głównym
Inspektoracie Farmaceutycznym lub wojewódzkim inspektoracie farmaceutycznym
czynności związane z nadzorem nad produktami leczniczymi, substancjami czynnymi
lub substancjami pomocniczymi… A no i nie ma nic o znajomościach. Ale z 2
strony samo to, że kogoś znamy, to nie musi być konflikt interesów. No chyba,
że jak nazywa go ładnie Maciej Wnuk (polecam cały ciekawy artykuł) - to konflikt interesów postrzegany. A to może zaboleć,
oj może.
Niestety, prawo farmaceutyczne pogorszyło się w ostatnich latach. Nikt do końca nie wie jak jest.
OdpowiedzUsuń